Het Nederlands agentschap voor de logistieke sector NDL / HIDC heeft onlangs de Nederlandse propositie in de logistiek hernieuwd. De focus ligt op de logistieke keten voor de AGF industrie. Met een aandeel van 20% in de industriële export van Nederland, is de Nederlandse agrifoodsector de 2e grootste exporteur in de wereld. Deze agrifood industrie maakt steeds meer gebruik van koelopslag. Volgens een andere studie van de GCCA (Global Cold Chain Alliance) heeft Nederland zelfs per hoofd van de bevolking de meeste koelopslag in de wereld. De 16 miljoen kubieke meter opslagcapaciteit is bijvoorbeeld net zoveel als in Frankrijk en groter dan Canada (9 miljoen) en Italië (5 miljoen).
Groei versnelt
Het NDL constateert dat de koelopslag voor de voedingsindustrie snel groeit. Dat komt zowel doordat de diepvriesmarkt groeit als ook de markt voor gekoelde producten. Vooral in de opkomende markten groeit deze sterk (5,4% per jaar) vergeleken met de volwassen markten (0,7% groei per jaar). 80% van alle voedsel dat geconsumeerd wordt, maakt gebruik van ofwel gekoelde opslag. Deze markt heeft in Europa momenteel een omvang van 40 miljard euro en groeit door. Deze groei komt volgens de NDL vooral doordat logistieke service providers de opslag en transport overnemen van de voedselproducenten en -distributeurs. De grote logistieke dienstverleners investeren in eigen capaciteit. Verwacht wordt dat de groei bij de logistieke dienstverleners nog wel een tijdje aanhoudt. Zeker in West Europa versnelt deze tot 2020 tot boven de 10%. Omdat de meeste grotere Europese spelers in deze sector vestigingen in Nederland hebben, is Nederland een uitstekende hub voor een Europees distributie netwerk voor koel- en diepvries voedsel, zegt het NDL.
Hoge kosten: zijn er alternatieven
Waar de sector wel mee kampt, zijn de hoge kosten. Mede door de energiekosten is het aandeel van de logistieke kosten in de totale kostprijs van gekoeld en diepgevroren voedsel tussen de 10 tot 15%. Daarom is innovatie waarmee deze hoge kosten worden verlaagd en de kwaliteit verbeterd, kansrijk. Een recente Nederlandse innovatie op dit vlak komt uit Wageningen waar de Permachill koeltechniek is ontwikkeld. In plaats van een hele cel vanuit één centraal punt te koelen met lucht, gebruikt Permachill de wanden van de koelcel (of de vrachtwagen) als koelelement. Hiermee worden de producten gelijkmatiger gekoeld en blijven hierdoor langer goed. Het in Nederland ontwikkelde systeem gebruikt minder energie. En door de betere koeling, blijven de producten langer houdbaar en kunnen dus over grotere afstanden vervoerd worden. Dat maakt Nederland als opslagland voor gekoelde producten aantrekkelijk voor een nog groter gebied.