​App ondersteunt installateur bij keuze voor juiste type beveiligingscamera

Hub Redactie
Hub Redactie
13 oktober 2016
2 min

De huidige generatie camera’s is niet meer te vergelijken met de toestellen van pakweg tien jaar geleden. De resolutie van de beelden wordt steeds hoger en ook de communicatie- en softwaremogelijkheden nemen toe. En daarmee groeien de mogelijke toepassingen. Waar vroeger vooral camera’s werden geïnstalleerd om inbrekers af te schrikken, wordt de camera tegenwoordig ook gebruikt als toegangscontrole of om zicht hebben op de aantallen mensen in een winkel.

Helder Zicht-app

Om een betere benutting van bruikbare beelden te bevorderen is de ‘Helder Zicht’ WebApp ontwikkeld. Het is een initiatief van brancheorganisatie voor installateurs UNETO-VNI, ondernemersvereniging VEBON-NOVB en de brancheorganisatie voor beveiligingsbedrijven VEB. Deze tool/checklist is een handig hulpmiddel voor de specialist die is belast met het systematisch ontwerpen van vrijwel elk camerasysteem. De app begint bij de functie die een camerasysteem moet vervullen: gaat het om waarnemen, herkennen of identificeren?  Het antwoord op die vraag bepaalt de eisen aan de kwaliteit en positie van de camera, het soort lens, belichting et cetera.

Duurste niet per se nodig

Het is heus niet altijd nodig om de duurste camera aan te schaffen. Wil de afnemer alleen kunnen waarnemen, dan volstaat een dome-camera, een bullet camera’s die op één punt wordt gericht of een camera met een fish eye-lens die 360° kan overzien. Wil de gebruiker ook personen of situaties kunnen herkennen en zelfs identificeren, dan komt hij al gauw in het duurder segment van de pan, tilt, zoom of PTZ-camera terecht die realtime kunnen worden gericht en inzoomen.

Video content analyse-software helpt beveiligers om een bepaald incident terug te zoeken. Vroeger was het uren heen en weer spoelen, tegenwoordig is het minutenwerk. Systemen met lijndetectie  worden niet alleen gebruikt om verdachte bewegingen te detecteren,  ze kunnen ook worden ingezet om winkelpersoneel erop te attenderen dat iemand bij de kassa staat te wachten. Het is mogelijk om afwijkende patronen te herkennen: een verdacht pakje of een achtergelaten rugzak op een plek die die behoort te zijn.

Marketing

En dan is er nog de camera als instrument voor marketing. Met behulp van gezichtsherkenning registreert de software feilloos hoeveel mannen en vrouwen de winkel hebben bezocht. Of nog een stap verder, heatmapping: thermische camera’s die worden ingezet om bepaalde patronen van het winkelend publiek vast te leggen. De plekken waar het winkelend publiek zich langer ophoudt, kleuren feller rood dan de rest van het winkeloppervlak. Het is een handig maar kostbaar middel waarmee de detaillist de routing of reclame kan aanpassen op het gedrag van het winkelend publiek. Kortom, keuzes te over. De Helder Zicht-app helpt de installateur alvast op weg.

Uitgelicht

voorbereiden op Wkb

Voorbereiden op de Wkb doe je zo

Lees meer

Gerelateerde artikelen