Bouwer Roosdom Tijhuis wil al die informatie graag op een overzichtelijke en simpele manier beheren. Huub Meilink van de afdeling Marketing, Communicatie en PR van Roosdom Tijhuis legt uit: `De tijd is er rijp voor. De technologie maakt het mogelijk om een online omgeving te bouwen waar alle informatie keurig bij elkaar staat. En mensen kennen dergelijke omgevingen al van bijvoorbeeld banken, verzekeraars, providers en ga zo maar door.`
Alles op één plek
Het online woningdossier is een duidelijke win-win: het is zowel voor de verkopende als voor de kopende partij gemakkelijk en duidelijk dat alles op één plek staat. Meilink: `We zeggen wel eens: als het er niet in zit, dan is het er ook niet. En dat is ook echt waar we naar toe willen. De tijd dat de bouwer het over versie X, de makelaar over versie Y en de koper over versie Z had, ligt daarmee achter ons. We werken nauw samen met een ICT-bedrijf dat onze wensen en ideeën omzet in een werkbaar systeem, in de vorm van een documentenportaal. Dat online woondossier is innovatief en we merken dat het aanslaat bij onze klanten. Het is heel gebruikersvriendelijk en logisch opgebouwd. Mensen hoeven eigenlijk alleen maar hun portaal in de gaten te houden. Want ook alle communicatie loopt via het systeem. Belangrijke informatie zoals de uitnodiging voor de oplevering krijgen ze natuurlijk per post, maar ze ontvangen die ook in het portaal. Zeker in de periode rondom een verhuizing is het prettig dat je precies weet waar alle belangrijke info over je nieuwe woning zich bevindt.`
Van bouwtekening tot 3D-filmpje
Een woningdossier is geen statisch geheel: het groeit. Hoe dichter bij de oplevering, hoe meer informatie er in zit. In de online omgeving is plaats voor verschillende typen informatie. Van word-document tot artist`s impressions van de locatie van de nieuwbouwwoning, en van 360°-foto`s tot virtual reality presentaties. `VR wordt in de bouwwereld nog niet vaak ingezet`, zegt Huub Meilink, `maar er zijn ontzettend mooie toepassingen. Je kunt bijvoorbeeld de kopersopties in 3D laten zien. Je schakelt dan als het ware de uitbouw in en beleeft die ruimte, je kunt voor je gevoel echt rondlopen op die zolder en ervaren wat een dakkapel doet. Vaak zijn dergelijke keuzes lastig te maken omdat mensen zich dan maar moeten voorstellen hoe het zal zijn. Met virtual reality `zie` je het voor je. Wij kunnen vervolgens de woning compleet met de keuzes van de klant in beeld brengen en zetten de link in het woningdossier.`
Gegevens koppelen
Zoals er in de bouwfase steeds vaker met BIM wordt gewerkt, zo is in het koop-verkooptraject het woningdossier of documentenportaal in opkomst. Het koppelen van gegevens maakt zo`n systeem heel efficiënt. Gegevens over prijzen en maten etc. stromen dan vanzelf door naar het woningdossier. Meilink: `Je zult dit steeds vaker tegenkomen. De consument is het gewend en vraagt erom, voor ons is het ook gemakkelijker werken. In de toekomst kunnen we het systeem nog uitbouwen. Zo willen we het in de VR-optie ook mogelijk maken om het nieuwe huis virtueel in te richten en de lichtinval van de zon te simuleren. Dat zal de beleving nog waarheidsgetrouwer en dus waardevoller maken.