​`Consumenten weten weinig tot niets over eigen zonnepanelen`

Hub Redactie
Hub Redactie
25 mei 2016
1 min

Factoren als rendement, product- en vermogensgarantie, uitermate belangrijk bij het kiezen van zonnepanelen, zijn bij een overgroot deel van de consumenten onbekend.

Energiebesparing

Uit het onderzoek van Solarwatt blijkt dat de meeste consumenten (86 procent van de respondenten) zonnepanelen hebben om te besparen op de energierekening. Maar alleen het hebben van zonnepanelen zorgt niet voor optimale besparing. Factoren als garantieduur en rendement op lange termijn zijn ook van invloed op de uiteindelijke besparing.

Toch weet 22 procent van de respondenten niet wat voor rendement zijn of haar zonnepanelen heeft. Daarnaast weet 32 procent van de ondervraagden niet hoelang men garantie heeft en 45 procent laat weten geen idee te hebben over de vermogensgarantie van zijn/haar zonnesysteem. Als klap op de vuurpijl weet ruim de helft van de respondenten (57 procent) niet van welk merk hun zonnepanelen zijn of waar ze vandaan komen.

Uiteenlopende kwaliteit

 Erik de Leeuw, directeur van Solarwatt, zegt over het onderzoek: “Hoewel de markt voor zonnepanelen nog vrij jong is, zijn er veel aanbieders actief met een aanbod dat uiteenloopt in kwaliteit. Veel consumenten weten bij de aanschaf van zonnepanelen dan ook niet waar ze op moeten letten; ons onderzoek bevestigt dat. Juist door vragen te stellen over de fabrikant, die voorziet in de product- en vermogensgarantie, kunnen consumenten een betere keuze maken voor kwalitatieve panelen en betrouwbare leveranciers.”

Lees ook: MooiZon: hoe leg je zonnepanelen het beste neer?

Uitgelicht

voorbereiden op Wkb

Voorbereiden op de Wkb doe je zo

Lees meer

Gerelateerde artikelen