​Belasting op elektriciteit van laadpalen wordt gehalveerd

Hub Redactie
Hub Redactie
24 maart 2016
1 min

Deze belastingverlaging moet de overstap naar elektrisch rijden stimuleren en wordt in het Belastingplan van 2017 gepresenteerd. Het verlaagde tarief, van 10,007 cent naar 4,996 cent per kWh, blijft in ieder geval tot en met 2020 van kracht.

Goedkoper rijden

Laadpalen zijn momenteel nog erg duur en op korte termijn wordt er zelfs verlies op geleden. Met andere woorden: De investeringskosten zijn hoog, terwijl de opbrengsten laag zijn. Een openbare laadinfrastructuur is echter wel essentieel in het bevorderen van elektrisch rijden in Nederland.

“Met deze tariefsaanpassingen verbetert de businesscase voor de openbare laadpalen en wordt laden bij een openbare laadpaal, voor zover het belastingvoordeel wordt doorgegeven in de prijs, goedkoper”, laat Wiebes weten.

Door het opladen via openbare laadpalen goedkoper te maken, hoopt Wiebes dat mensen eerder geneigd zullen zijn om een elektrische auto aan te schaffen.

Lees ook: ‘53.000 extra laadpalen nodig in Nederland’

Uitgelicht

voorbereiden op Wkb

Voorbereiden op de Wkb doe je zo

Lees meer

Gerelateerde artikelen