​Schooldakrevolutie: een zonnig initiatief

Hub Redactie
Hub Redactie
16 maart 2016
3 min

Dat scholen nog niet zo`n haast maken met het vol leggen van hun daken heeft meestal twee redenen: geld en tijd. Bij beide redenen wil de Schooldakrevolutie een helpende hand bieden. Daarom is er een uitgebreid financieringsplan opgesteld, waarbij scholen vooraf geen grote investering hoeven te doen, maar de investering maandelijks afbetalen.

Daarnaast biedt de organisatie op een coachende manier hulp bij het kiezen van het juiste programma dat ze op weg kan helpen. Als de partijen er behoefte aan hebben, biedt de Schooldakrevolutie ook hulp bij de aanschaf van de juiste panelen, bij het plannen, bij het aanvragen van vergunningen en mogelijke subsidies (regio-afhankelijk) en bij het contact leggen met installateurs. Kortom: de Schooldakrevolutie doet er alles aan om het de scholen zo gemakkelijk mogelijk te maken om zonnepanelen aan te schaffen. 

Zeer gedreven

De Schooldakrevolutie is een initiatief van Urgenda en Sungevity en wordt gesteund door NL2025. Meer dan 80 leiders, sporters, kunstenaars en CEO`s hebben zich op persoonlijke titel aangesloten bij NL2025. Zij steunen verschillende initiatieven met als doel een betere toekomst voor Nederland.

Roebyem Anders is mede-oprichter en vicepresident bij Sungevity: “Alle betrokken partijen zijn zeer gedreven om van Schooldakrevolutie een succes te maken. We schatten dat nu zo`n 10 procent van alle scholen in Nederland zonnepanelen op het dak heeft liggen. Dat zijn ongeveer 700 scholen. We zouden het liefst naar 100 procent gaan, maar we moeten realistisch zijn. We streven daarom naar 50 procent in 2020.”

WOW-factor

Schooldakrevolutie werkt nauw samen met installateurs. Anders licht toe: “Installateurs maken deel uit van ons Preferred Installers Network. Om hierbij te horen moet je natuurlijk ten eerste de benodigde certificaten en diploma`s hebben. Maar we gaan verder! We hebben ervoor gekozen om de installateurs hier in huis te trainen. Dat doen we met een Amerikaanse aanpak, want de wortels van Sungevity liggen in de Verenigde Staten.”

“De installateurs moeten van het installeren echt een feestje maken”, vervolgt Anders. “Ze moeten een enorm positieve klantervaring afleveren. In Amerika zeggen noemen ze dat `an insane costumer experience`. Daar zit een filosofie achter die heel ver weg staat van `het cv-ketel gevoel`. Iets is kapot en moet gerepareerd of vervangen worden, je vraagt offertes aan, je moet thuisblijven voor de gemaakte afspraak, et cetera. Niemand wordt daar blij van, maar het moet gebeuren. Wij willen met de Preferred Installers een soort WOW-factor aan de zonnepanelen meegeven. Installateurs zijn een superbelangrijke schakel in dit geheel. We hebben in elke provincie minimaal één installateur, dat garandeert een landelijke dekking.”

Met plezier het dak op

Eén van die Preferred Installers is André Ottevanger van Invaria. Hij is heel enthousiast over de Schooldakrevolutie: “Ik werk vanaf dag één voor Sungevity en ik ben meegegroeid. Hun aanpak, met als drijfveer het milieu, spreekt me erg aan. Service en klantervaring is onze tweede natuur, dus wij passen goed in het profiel. Maar we vinden het vooral ook een erg leuk profiel. We gaan elke dag met heel veel plezier het dak op. Dat werkt denk ik wel aanstekelijk!”

Uitgelicht

voorbereiden op Wkb

Voorbereiden op de Wkb doe je zo

Lees meer

Gerelateerde artikelen