Wordt de 3D printer onmisbaar voor de servicemonteur?

Hub Redactie
Hub Redactie
24 december 2015
2 min

Zoveel is duidelijk: 3D-printing ontwikkelt zich razendsnel. Vooral in industriële omgevingen heeft de 3D printtechniek een hoge vlucht genomen. De luchtvaartsector is de experimentele fase al lang voorbij. Vliegtuigonderdelen die voorheen uit zestien verschillende onderdelen bestonden, worden nu in een keer geprint. Het geeft een enorme tijdsbesparing en een kostbare voorraad aanhouden is overbodig. Door de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van 3D-printing kunnen computers na al zelf berekenen wat de maten van een ontwerp precies moeten worden.

Grote partijen in de installatiebranche beleggen met zekere regelmaat seminars of workshops om hun relaties voor te bereiden op de veranderende markt dan wel concrete oplossingen aan te dragen. Fabrikant Hager maakt bijvoorbeeld in haar productieproces al enige tijd gebruik van rapid prototyping. Waar vroeger een tijdrovend en kostbaar proces met gietmallen voor nodig was, maakt 3D-printing het mogelijk om in zeer korte tijd de eerste versies van nieuwe producten te vervaardigen.

Naar eigen smaak

Michel Heijnekamp van Hager Group heeft tijdens een workshop voorbeelden getoond van 3D-geprint schakelmateriaal, kleine series en spare parts. Hij liet zien dat de 3D printtechnologie het voor installateurs ineens mogelijk maakt om hun klanten uniek schakelmateriaal aan te bieden, waarmee consumenten het design naar eigen smaak kunnen aanpassen aan de inrichting van woonkamer of kinderkamer. “Ik weet dat een van onze klanten de 3D-techniologie inmiddels commercieel gebruikt. Hij had een behuizing nodig voor een regeling, maar kon geen enkel geschikt standaard product vinden. Met een 3D-printer kreeg hij het relatief eenvoudig voor elkaar.”

Prints kunnen gemaakt worden van uiteenlopende materialen: nylon, polyester, epoxy, maar ook biologisch afbreekbaar kunststof, keramiek, goud of roestvast staal. Het printen van een onderdeel dat bestaat uit samengestelde materialen is nog erg duur, maar technisch kan het al een tijdje. Er zijn al printers die maar liefst 106 materialen kunnen gebruiken om een object in één keer te printen in 3D.

Printer in de bus

Leapfrog is een Nederlandse fabrikant van 3D desktopprinters. Directeur Mathijs Kossen verwacht dat het niet lang duurt voordat de servicemonteur zijn bestelbus niet meer vol met onderdelen hoeft te laden. In plaats daarvan heeft hij gewoon een scanner en printer achterin. “Een lekkende flens of een nieuwe keerklep print hij op locatie uit. Als hij een onderdeel nodig heeft, is dat binnen een half uur geregeld. Het oplossen van storingen wordt daarmee een stuk efficiënter. De monteur is eenmalig op locatie en hoeft niet meer drie keer op en neer te rijden.”

Uitgelicht

voorbereiden op Wkb

Voorbereiden op de Wkb doe je zo

Lees meer

Gerelateerde artikelen