​Installateur, word wakker!

Hub Redactie
Hub Redactie
15 december 2015
2 min

“Consumenten worden tegenwoordig van alle kanten benaderd met huis- en automatiseringsproducten, door verschillende spelers op de markt. Het valt mij echter op dat veel van deze spelers niet tot de installatiebranche behoren. Een opvallende trend, waar we serieus maatregelen op moeten nemen. Doen we dat niet, dan valt de installateur en zelfs een deel van de huidige producenten, buiten de boot.

Kijk bijvoorbeeld naar de Toon-thermostaat van Eneco. Dat is een product waar een bewoner steeds meer apparaten aan kan verbinden, zoals rookmelders en dergelijke. Het begint een echt huisautomatiseringssysteem te worden, terwijl Eneco juist een partij is die energie verkoopt. Een andere speler is Google, met de Nest thermostaat. Hier geldt het zelfde verhaal: met deze thermostaat en een Google-applicatie kun je in principe je huis bedienen.

Wat is nu het gevolg? De installateur raakt zijn klanten kwijt en mag voor Eneco of Google hoogstens nog wat randzaken installeren, tegen een vaak afgedwongen uurtarief. Maar zelfs dat verdwijnt op den duur, want dergelijke systemen worden in de nabije toekomst zó slim en gebruiksvriendelijk dat consumenten er zelf wel mee aan de slag kunnen.

Deze `new entries` zijn in principe de hele markt overhoop aan het gooien. Daarom roep ik bij deze de installerende wereld op om wakker te worden en goed na te denken over hoe je de consumenten toch bij je houdt en de samenwerking opzoekt met innovatieve producenten. Hoe krijgen wij ons concept, veel eenvoudiger dan vandaag, bij de consument? Daar moeten we echt mee aan de slag. Doen installateurs en producenten dat niet, dan gaan andere partijen het voor ons regelen en vallen we buiten de boot.

Kijk bijvoorbeeld eens naar die andere partijen. Hoe binden zij de consument aan zich? Kan jij dit ook zo doen? Zoek de samenwerking op met andere traditionele partijen en zorg er samen voor dat de consument voor jou kiest. Dwing als installateur een gesprek af met de aanstaande bewoners van nieuwbouw en eis je rol op in het bouwproces.

Met andere woorden: zorg dat je in direct contact komt met de consument een maak ze bewust van jouw meerwaarde. Op die manier kunnen we de nieuwe spelers het hoofd bieden.”

Uitgelicht

voorbereiden op Wkb

Voorbereiden op de Wkb doe je zo

Lees meer

Gerelateerde artikelen