Haalbare toekomstdroom
De waterstofauto is volop in ontwikkeling. Schone mobiliteit gebaseerd op waterstof is geen onrealistisch scenario meer, maar lijkt daadwerkelijk praktijk te kunnen worden. Voor `groot` verkeer in de vorm van bussen en vrachtwagens, maar óók voor personenvervoer. In Nederland zijn inmiddels twee waterstoftankstations. In 2020 zijn er 20 van dit soort stations operationeel, aldus staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu). De staatssecretaris noemde de opening van het waterstoftankstation in Rhoon in september 2014 `een nieuwe mijlpaal op onze weg naar een volwassen waterstofmarkt`.
Forse prijsdaling waterstofauto
Naast de initiatieven die er zijn voor de bouw van de benodigde tankstations, zorgt ook de prijs waarmee waterstofauto`s recentelijk op de markt kwamen voor hooggespannen verwachtingen. In april van dit jaar zette Hyundai de eerste zeven Nederlandse auto`s met brandstofcel op kenteken; dit tegen een prijs van 55.000 euro (exclusief btw). Deze prijs ligt een stuk lager dan de bedragen die eerst voor de waterstofauto`s werden genoemd. De betreffende Hyundai ix35 Fuel Cell heeft een maximale actieradius van zo`n 600 kilometer. De topsnelheid is 160 kilometer en tanken kan in drie minuten.
Vloeibaar mierenzuur
Hoewel waterstof in potentie één van de energiedragers van de toekomst is, is de praktische toepassing op sommige vlakken nog wel een aandachtspunt. Neem bijvoorbeeld de opslag van pure waterstof: om voldoende waterstof in een tank te krijgen, is een uitzonderlijk hoge druk nodig. Waterstof, zo weet men al jaren, kan met CO2 vloeibaar mierenzuur worden, wat in hetzelfde volume een veel grotere opslag mogelijk maakt. Deze omzetting was echter zeer tijdrovend. Al experimenterend ontdekten onderzoekers dit jaar een methode waarmee de reactiesnelheid van deze omzetting tien keer hoger ligt dan bij de tot nu toe snelste methode. Een stabiele en snelle waterstofbatterij komt hiermee in beeld.
Kritische geluiden
Niet iedereen is even euforisch over de mogelijkheden van de waterstofauto. Zo zei consultant voor elektrisch vervoer Michel Bayings in april 2015: “Waterstof heeft voor de markt van personenauto`s geen toekomst. Elektrisch rijden wint de komende jaren dusdanig veel terrein dat over een paar jaar waterstof niet meer nodig is. Het is een oplossing voor een probleem dat er straks niet meer is”. Nu is het uiteraard mogelijk dat Bayings als consultant e-mobility `preekt voor eigen parochie`. Een aantal van Bayings bezwaren als het gaat om personenauto`s op waterstof is bovendien (deels) ingehaald door de nieuwste ontwikkelingen.
Geen wondermiddel
Bayings geeft zelf overigens aan niet `tegen waterstof` te zijn. Waarschijnlijk geeft staatssecretaris Mansveld de realiteit met betrekking tot de waterstofauto goed weer: “Is waterstof nu het enige wondermiddel? Nee. Er is niet één oplossing, niet één silver bullet. Alleen met een combinatie van efficiënte vervoersmiddelen, duurzame brandstoffen en slim gebruik kunnen de doelstellingen gehaald worden.” Ruim baan dus voor, onder andere, de waterstofauto.