Het idee voor Project Sunroof kwam tot stand nadat bleek dat steeds meer zoekopdrachten op Google met zonnepanelen te maken hadden. Daarnaast zijn de kosten voor zonnepanelen sinds 2008 drastisch gedaald in de Verenigde Staten, waardoor het steeds interessanter wordt voor consumenten.
Met Project Sunroof speelt Google hierop in. “We zijn er blij mee dat we Google Earth en de bijbehorende klimaatdata, luchtfoto`s en andere gegevens kunnen gebruiken om dit project te realiseren”, zegt Barry Fischer, woordvoerder van Google, tegenover GreenTechMedia. “Wij geloven enorm in duurzame energie en Project Sunroof kan bijdragen aan de ontwikkeling hiervan.”
Hoe werkt het?
Het concept is uitermate simpel: gebruikers voeren hun adresgegevens in en Project Sunroof geeft vervolgens advies aan de hand van het aantal berekende zonuren die het dak in kwestie jaarlijks krijgt én de ruimte die op het dak beschikbaar is. De service houdt daarin rekening met schaduw, ligging van de woning ten opzichte van de zon en lokale weersomstandigheden. Ook maakt Project Sunroof een berekening van hoeveel geld men met de zonnepanelen kan besparen.
Pilot gestart
Project Sunroof is nog lang niet klaar voor wereldwijd gebruik, maar een pilot is al gestart in bepaalde delen van de Verenigde Staten. Zo kan men in steden als San Francisco en Boston al uitvogelen wat hun mogelijkheden zijn met betrekking tot zonnepanelen. Het is de bedoeling dat de tool zo snel mogelijk in de hele VS te gebruiken is en, op langere termijn, wereldwijd.
Lees ook: ‘Kans op miskoop zonnepanelen erg klein’