Derks: “Als je werkzaamheden verricht aan een apparaat – bijvoorbeeld een pomp of een roerwerk – dan wil je een zekere afstand tussen de contacten hebben om te zorgen dat er geen overslag plaats kan vinden. Zo kun je ook niet ongewild een apparaat in werking zetten. Je moet dus componenten van elkaar kunnen scheiden.”
MCC-lades als scheider
Derks houdt zich binnen DSM bezig met alles wat qua elektrotechniek voorbij komt: “Het is heel breed: van een lampje vervangen tot het kalibreren van drukzenders. Wij werken veel met MCC-lades waar de beveiliging en de besturing van motoren in zit. Als je een lade uittrekt, heb je automatisch een scheiding tot stand gebracht. Bij het uitvoeren van werkzaamheden op elektrotechnisch gebied zijn wij van de afdeling E&I aanwezig. Wij stellen de apparaten veilig en de supervisor controleert. De laden worden dan getrokken zodat er een zichtbare scheiding ontstaat.”
Symbool van een scheider
“Bij werktuigbouwkundige werkzaamheden zijn niet altijd E&I technici aanwezig. De vraag was dus hoe je dan aantoont dat een scheiding gemaakt is: is het voldoende dat er een motorbeveiligingsschakelaar als scheider voor een motor zit? We zijn dat gaan uitzoeken. Op de nieuwere motorbeveiligingsschakelaars staat netjes het een symbool van een scheider. Op oudere apparaten konden we dat symbool niet terugvinden. Fabrikanten konden ons in eerste instantie geen eenduidig antwoord geven. Ik heb de vraag daarom gesteld in een LinkedIn groep en kreeg aardig wat reacties. Een ervan zette me op het goede spoor: diegene vroeg naar het bouwjaar van de motorbeveiligingsschakelaars. Uiteindelijk kregen we van ABB en Eaton antwoord en bleken de types die wij hier gebruiken wel degelijk scheiders zijn.”
Driefasen motor
Deze situatie speelt vooral bij industriële installaties, waar driefasen motoren worden gebruikt in de aandrijftechniek, bij zware machines en bij tractie-installaties. In de industrie staat nog best veel oude apparatuur. Seine Derks: “Bij ons is een aanzienlijk deel van het materieel ouder dan twintig jaar, maar in prima conditie verder. Alleen zit op die oude exemplaren geen symbool van een scheider geplakt. Door deze zoektocht weten we nu dat we ervan uit kunnen gaan dat ook in wat oudere MCC lades een scheider zit in de vorm van een motorbeveiligingsschakelaar.”