De veranderende omstandigheden in de economie zorgen ervoor dat je wat vaker om je heen kijkt als manager. Er zijn bedrijven die het moeilijk hebben of zelfs kopje onder gaan, maar ook bedrijven die ondanks tegenwind, nog steeds groeien. Hoe komt dat dan, wat is het verschil?
Heeft het te maken met hardwerkende medewerkers, of juist het gebrek hieraan? Met snel genoeg snijden in de kosten of het bezitten van genoeg reservekapitaal om te blijven investeren? Of heeft het te maken met het geluk of de pech dat net jouw klanten nog blijven bestellen of niet?
Waar moet je de strategie als manager op baseren en hoe motiveer je je medewerkers?
Het antwoord is simpeler dan je denkt. Als je het bijgaande stukje uit de krant leest, uit een interview met onze Olympisch kampioene Ranomi Kromowidjojo, dan weet je het. Zij had een haarscherp doel, en bij iedere stap die ze nam vroeg ze zich af of het bijdroeg aan het bereiken van haar doel. Was het antwoord nee? Dan deed ze het niet. Was het ja, dan voerde ze het uit, vol overgave. Zo ook de mensen om haar heen zoals trainers, begeleiders en fysiotherapeuten. Wat het haar gebracht heeft, weten we allemaal.
Intussen stelt ze zichzelf weer nieuwe doelen zodat ze weet waarvoor ze de komende tijd opstaat, traint, slaapt, maar ook ontspanning pakt op de juiste momenten.
Ook in een bedrijf is het ongelooflijk belangrijk om duidelijk te hebben wat het doel is. Dit doel wordt gevat in de visie van het bedrijf. Geen loze kreet voor op een website, maar een ambitieuze visie die, aan iedereen binnen het bedrijf, een stip aan de horizon geeft om zich op te richten. Iedere dag geeft het makkelijk antwoord op de vraag of je iets wel of niet moet doen en wat er van je verwacht wordt. Omdat iedereen hetzelfde doel heeft, schept het ook verbondenheid en teamspirit.
Voor klanten geeft het ook duidelijkheid. Iedereen doet immers graag zaken met een bedrijf waarvan alles en iedereen ambitie en vooruitgang uitstraalt.
Wat is jouw ambitie?