De nieuwe SDS-plus combihamers zijn gemaakt in de 2 kilo klasse en zijn robuust. “De extreem krachtige combihamers KHE 2660 Quick en de KHE 2860 Quick, alsook de UHE 2660-2 Quick en UHEV 2860-2 Quick multihamers, zijn zeer geschikt voor veeleisende toepassingen voor continu gebruik,” vertelt Metabo over het nieuwe product.
Kracht en comfort
Het slagmechanisme kan een maximale slagenergie leveren van 3,4 Joule (EPTA 05/2009). Ook het aan het gebruik is daarbij gedacht. “Of het nu gaat om het boren van deuvelgaten, het verwijderen van tegels of werken met boorkronen: Dankzij de geoptimaliseerde ergonomie en het zwaartepunt, liggen de machines perfect in de hand.” Dit komt onder meer door de behuizing van aluminium persgietwerk. “Hierdoor zijn de machines extreem veerkrachtig, duurzaam en ideaal voor de veeleisende toepassingen in de bouw en renovatie. De geoptimaliseerde ergonomische handgreep biedt veilige en comfortabele bediening, waardoor de gebruiker langer en met minder inspanning hoeft te werken.” De onderkant is beschermd tegen beschadiging en stof door een geïntegreerde schakelaar.
De hamer kan in veel verschillende situaties worden ingezet. “In beitelstand kunnen betonresten worden verwijderd en met de slagfunctie uitgeschakeld kan de gebruiker boren met hoge precisie in gasbeton, stenen met gaten of tegels.”
Pas het toerental aan
“De Vario (V)-elektronica zorgt ervoor dat de gebruiker het toerental kan aanpassen aan het materiaal. De UHEV 2860-2 Quick multihamer is daarnaast voorzien van Vario-Tacho-Constamatic (VTC)-volle-golf elektronica, wat ervoor zorgt dat het toerental constant blijft zelfs onder belasting.”
Schakel naar de tweede versnelling
De multihamers van Metabo zijn de enige combibamers die over twee versnellingen beschikken. Als er in de tweede versnelling wordt gewerkt, en geen slag wordt gebruikt, kan er 2,5 keer zo snel worden geboord. “De mechanische S-automatic veiligheidskoppeling in alle nieuwe boorhamers vermindert het risico op ongevallen tot een absoluut minimum door direct ontkoppelen van de aandrijving tijdens het blokkeren van de boor.”