Zelf houd ik me bezig met groener, schoner en slimmer rijden en altijd als ik dat aan mensen vertel is de reactie: Oh! Daar is zeker heel veel aandacht voor?! En ja, daar is inderdaad ook veel aandacht voor. De gemeente Den Haag heef net een subsidie voor elektrische auto`s gelanceerd en in de nieuwe Aanbestedingswet is duurzaamheid nog relevanter geworden in verband met de levenscycluskosten in tegenstelling tot enkel kijken naar de initiële investering. Heb je al bedacht hoe jij hier als installateur van kunt profiteren?
Praktijk
Maar dan: dan komt het doen en draagvlak creëren voor deze zaken. Want als ik aan jou vraag: wat heb jij concreet bereikt op het gebied van energiebesparing? Staan al jouw collega`s te springen om de meest energiezuinige voorstellen te doen aan de klant? Hebben jullie zelf geïnvesteerd in zuinigere voertuigen of gaan jullie wel eens met de trein? Of… merk je wel eens dat je klant het wel benoemd in zijn eisen en wensenpakket, maar dat de praktijk weerbarstig is en hij toch kiest voor de goedkope oplossing (op korte termijn) in plaats van de meest duurzame?
Pro-actief
Ik vind wat dat betreft het opnemen van de levenscycluskosten in de nieuwe Aanbestedingswet echt een stap in de goede richting. Samen met dat er een Innovatiepartnerschap aangegaan kan worden. Het is dit soort lange termijn denken dat bij draagt aan echte stappen op het gebied van energiebesparing en CO2 reductie.
De klant moet mee
“En wat nou als mijn klant dat niet wil?”, denk je misschien. Als je niet voor aanbestedende diensten werkt, is dit heel mooi, maar niet relevant. Dan zou ik je willen uitdagen om het als kans te zien je klant wat te leren. Wat als jij doorrekent wat het voor hem tijdens de gehele gebruikstijd kost en oplevert? Wat als jij laat zien welke CO2 besparingen jullie tot nu toe gerealiseerd hebben? Wat als jij inzichtelijk maakt hoeveel kosten jullie hebben bespaard door bijvoorbeeld met groengas bestelbussen te gaan rijden?