Bijna driekwart van de ondervraagden gebruikt het internet voor de eerste oriëntatie voor een nieuwe cv-ketel. Mannen doen dat net iets vaker dan vrouwen en ook de jongere generatie is vaker online te vinden. Hoe hoger de opleiding van de woningbezitter, hoe aannemelijker het is dat zij eerste online onderzoeken welke cv-ketel zij willen aanschaffen.
Advies installateur onmisbaar
Voor installateurs valt er veel voordeel te behalen, want na het online vergelijken van ketels, dat door bijna 80 procent wordt gedaan, wordt de expertise van de expert ingeschakeld. Het raadplegen van expert wordt door de meerderheid van 55,3 procent als belangrijk gezien. Ook als zij zich online al hebben ingelezen en verschillende ketels hebben vergeleken, gaf 80 procent van de ondervraagden aan. Online reviews en de ervaringen van familie en vrienden worden veelvuldig geraadpleegd, maar de professional is en blijft onmisbaar in het geven van advies. Als ze daadwerkelijk een beslissing hebben gemaakt, vraagt meer dan de helft meerdere offertes aan.
Beslissingsfactoren
De beslissing voor de ketel wordt voornamelijk gemaakt op basis van de factoren: veiligheid en energiezuinigheid. Daar ligt een markt voor de experts. Zij kunnen de consumenten advies geven over de veiligheid en het energieverbruik. Daar bovenop is goede service belangrijk voor drie kwart van de ondervraagden. De cv-ketels worden ook nog steeds het liefst offline gekocht met als voornaamste reden het persoonlijke contact met de verkoper. Weer een verkoopkans voor de installatiebranche. De meerderheid geeft wel aan dat ze de ketel het liefst binnen vijf werkdagen in huis willen hebben.
Gas vs zon
81,3 procent van de eigenwoningbezitters heeft behoefte aan een service- of onderhoudscontract. Hoe lang dat contract precies moet zijn, is niet helemaal duidelijk. Ondanks dat de grootste groep verwacht over tien jaar nog gebruik te maken van gas in de woning, lijkt zonne-energie langzaamaan terrein te winnen.