Als installatiebranche voeren we al langer een duurzame koers om installaties te ontwerpen en te onderhouden die energie-efficiency weten te koppelen aan optimale prestaties. Het hoe en waarom van deze keuze heeft vooral te maken met de wens om zo zuinig mogelijk met energie om te gaan. Dat is een mondiale ambitie en een terechte. Toch is en blijft het opmerkelijk dat we in dit streven uitsluitend inzetten op milieuoverwegingen en reductie van kosten. Slechts weinigen hoor ik praten over de `opbrengst` van een goed binnenklimaat voor medewerkers op het werk. Terwijl deze `winst` voor het oprapen ligt.
LEES OOK: Prestaties schrikbarend beter bij goed binnenklimaat
Techniek vs mens
Daarom ben ik blij met de belangrijkste resultaten van dit onderzoek: testpersonen die 299% beter informatie opnemen en 131% beter reageren op een crisis. Vertaal jij dit eens naar jouw eigen organisatie of die van jouw klanten: hoeveel winst is er voor jou en voor hen dan te boeken? En dan heb ik het niet alleen over betere arbeidsprestaties, maar ook over meer plezier in werken en vooral: minder ziekteverzuim. Als branche denken wij overwegend in technische oplossingen als dé innovatiekracht: dáár ligt onze ultieme uitdaging. Maar eigenlijk zit deze primair in het creëren van een comfortabele werksituatie, voor elke medewerker. We doen dit toch allemaal voor hen?
ROI
Om deze reden is Return On Investment (ROI) meer dan een wiskundige optelsom van investeringen en afschrijvingen. Als we `de mens` in deze benadering meenemen, en dus rekening houden met variabelen als arbeidsprestaties, plezier, comfort en ziekteverzuim, ontstaat een totaal ander (financieel) plaatje. Dan worden aspecten als onderhoud, renovatie, maar ook onderzoek naar luchtkwaliteit opeens veel belangrijker. In dat verband lijkt een investering in het meten van het binnenklimaat nu de eerste, logische stap. Meten is ten slotte weten. Jouw medewerkers zijn je alvast dankbaar!