Niet dramatisch natuurlijk en als je 30.000 kilometer in het jaar rijdt met je bestelbus, dan zit je op € 150,-. Dat besparen gaat je niet meteen rijk maken, maar heb je 10 bestelbussen in de vloot, dan kun je € 1.500,- vast nuttiger besteden dan zinloos spullen meesjouwen. Want ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar ik hoor vaak dat bestelbussen een soort van rijdende pakhuizen zijn. De hele voorraad ligt in de bestelbus, zware machines worden te pas en te onpas meegenomen en men is zo bang om mis te grijpen dat de bus tot de nok toe gevuld wordt.
Grote zonde
Zonde van het geld, de bus trekt nog langzamer op en wordt zwaarder te besturen en heeft een langere remweg. Kortom, best genoeg redenen om er eens op te letten of de bus niet wat efficiënter kan worden ingericht. Zonder natuurlijk drie keer heen en weer te moeten rijden omdat je de helft vergeten bent mee te nemen, want dat bespaart zeker geen brandstofkosten.
Wat kan jij doen?
Als je nou merkt dat in jouw organisatie dit aan de hand is, dan kun je er wat aan doen. Zet een campagne op om de bestelbus bewuster te gaan benutten. De campagne bestaat uit een aantal onderdelen, denk aan:
1) Bewustwording
a. Organiseer een workshop met de gebruikers van de bestelbussen om ze bewust te maken van dit onderwerp. Niet met het vingertje wijzen, maar eerst eens vertellen dat dit een onderwerp is en dat er geld bespaard kan worden.
b. Laat een paar ambassadeurs, mensen die dit onderwerp interessant vinden, eens bijhouden hoe vaak ze bepaalde zware spullen gebruiken. En of ze dat misschien ook wel `s ochtends in de bus hadden kunnen stoppen voordat ze op pad gingen.
2) Opruimdagen
a. Een paar keer per jaar, bijvoorbeeld eens per kwartaal, met z`n allen, ga je bestelbussen uitruimen en opnieuw inruimen. Als er goed is bijgehouden wat mensen vaak en wat mensen weinig gebruiken, kun je een basis voorraad bepalen en een opslag maken voor dingen die ad hoc moeten worden meegenomen. Zorg er wel voor dat deze opslag altijd goed bereikbaar is. Maak hier een gezellige middag van en sluit af met een barbecue of iets anders leuks, mensen moeten graag aanwezig zijn.
3) Kennisdeling
a. Organiseer bijeenkomsten waarin je het hebt over veiligheid, goed huisvaderschap, het efficiënt inzetten van bestelbussen, LEAN en bijvoorbeeld CO2-reductie of alternatieve brandstoffen. De bedoeling van deze kennisdeling is dat mensen meer achtergrond krijgen bij wat ze doen en welk gereedschap ze daarvoor van het bedrijf meekrijgen.
Als je binnenkort een heel stel bestelbussen vervangt, is het een ideaal moment om hier eens mee te beginnen. Maar misschien kun jij wel een heel andere aanleiding verzinnen of wil je dit juist los doen van alle andere ontwikkelingen die er zijn.