Het installatiebedrijf heeft 475 werknemers in dienst en heeft vestigingen van Den Bosch tot Lelystad tot Emmen. “We bestaan ruim vijftig jaar”, zegt Marcel de Groot. “We zijn uitgegroeid tot een grote speler in de branche. Mijns inziens kan dat alleen maar gebeuren als je het goed doet.” Dat klinkt eenvoudig, en De Groot legt uit: “Het gaat erom dat je bepaalde kernwaardes hebt waar je trouw aan bent en blijft. Er is een groot verschil tussen de doelen van multinationals en ons eigen streven. Zij praten over fte`s, wij over mensen. Zij doen projecten, wij hebben klanten. Zij gaan voor winstmaximalisatie en wij voor winstoptimalisatie. Kijk, het gaat om plezier in je werk. Toen mijn kinderen klein waren, wilde ik graag wat meer thuis zijn. Dat gun ik alle werknemers, dus daar zet ik me voor in. Dat maakt dat mensen hier graag werken. En alleen samen kunnen we wat moois neerzetten.”
Naar buiten treden
“Wij merkten al een hele tijd uit reacties van mensen dat ze ons zien staan en dat ze ons waarderen”, gaat De Groot verder. “Zelf gingen we er altijd nogal bescheiden mee om, maar we zien nu in dat het best bijzonder is. En we zijn dus bezig om ons iets meer te profileren en naar buiten te treden. We zijn genomineerd geweest voor het Familie Fundament Award. We hebben als eerste in 2011 de Femme Tech Award gewonnen in de categorie installatietechniek. Voor de competitie Best Managed Companies worden de deelnemers beoordeeld op zaken als strategie, bedrijfsvoering en natuurlijk resultaten. Ik zie de wedstrijd als een graadmeter en het winnen van de titel bevestigt dat we als bedrijf goed bezig zijn. Dat geldt niet alleen voor de directie maar voor alle werknemers. We zijn er allemaal hartstikke trots op!”
Intrinsieke motivatie
Op de vraag `Wat is jullie geheim?` geeft Marcel de Groot toch weer een bescheiden antwoord. “Gewoon blijven”, zegt hij. “En je afspraken met klanten nakomen. Verder staan we voor een aantal kernwaarden. Dat zijn: sociaal, klantgerichtheid, innovatie, maatschappelijk verantwoord ondernemen. Uiteindelijk gaat het er om dat je niet alleen zegt dat je dat allemaal bent, maar dat je het doet. Om de kernwaarde maatschappelijk verantwoord ondernemen vorm te geven, doen we veel zelf. Werk dat andere installatiebedrijven in de bouw vaak uitbesteden laten wij in de werkplaats doen door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daar krijgen we hele goede reacties op en het voelt ook goed. Ik geloof erin dat je als bedrijf een maatschappelijke rol speelt.”
Personeel, focus en keuzes!
Gaat De Groot volgend jaar ook weer voor de titel? “Zeker”, lacht hij. “Het is geen doel op zich, maar als we gewoon zo doorgaan, dan kan het eigenlijk niet mis gaan.”
Marcel de Groot heeft nog wel wat tips voor andere installatiebedrijven: “Wees goed voor je personeel en houd vast aan je focus. Kleinere bedrijven hebben, zeker in moeilijke tijden, de neiging om alles maar aan te pakken. Ik zeg: doe dat niet, blijf je richten op je sterke punten. Nog een advies: durf keuzes te maken. Ik heb zelf heel duidelijk de strategische keuze gemaakt om niet meer aan allerlei aanbestedingen en aanvragen van aannemers mee te doen. Ik vind dat pure kapitaalvernietiging. Ik ga graag 1 op 1 aan tafel als mogelijke partner waarbij het gesprek om de inhoud gaat in plaats van alleen om de prijs.”