Daar kan eigenlijk helemaal niemand op tegen zijn. Maar toch, lang niet
iedereen houdt zich er mee bezig of draagt er aan bij. Want laten we wel zijn,
het is best een gedoe. Eerlijk is eerlijk.
Weerbarstige praktijk
Je hebt als installatiebedrijf niet zomaar ineens alleen maar
elektrische auto`s in je vloot, om over de bestelbussen nog maar te zwijgen. Je
kunt niet ineens een lading CV ketels af laten leveren in een vrachtwagen die
niks uitstoot. Als expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden,
weet ik dat er heel veel mogelijk is op dat gebied. Maar ik weet ook dat het
gedoe oplevert. Dat installatiebedrijven al jaren goede wil tonen, maar lastig
concrete dingen voor elkaar krijgen. Dat er KAM managers, P&O-ers, MVO coördinatoren
en wagenparkbeheerders zijn die echt wel wat meer zouden willen doen, maar het
ingewikkeld vinden daar de handen voor op elkaar krijgen of de juiste
informatie boven tafel halen.
Lastig onderwerp
Lastig onderwerp dus. Want noem het woord duurzaam en er
beginnen meteen mensen moeilijk te kijken. Mensen willen best veel, maar weten
niet waar ze moeten beginnen. Het is ook een veelomvattend onderwerp. Niet voor
niets was het thema van de VSK dit jaar `Kennis omhoog, verbruik omlaag`. We konden
van alles vinden over energiemanagement, klimaatbeheersing, warmtepompen en
gereedschappen en bedrijfswagens. Want ja, het gaat er natuurlijk om dat dat
wat je installeert zorgt voor een lager verbruik, maar ook dat waarmee je installeert zorgt voor een
lager verbruik. Je kunt je afvragen hoe logisch het is om die mooie
zonnepanelen te installeren in een oude, stinkende diesel, of de palletkachel
te monteren, terwijl je zelf rijdt met fossiele brandstoffen.
Opties te over
Er zijn opties te over, ook voor jou als installateur. Je
kunt gaan rijden op groengas (bestelbussen) of met elektrische auto`s (deel van
de leasevloot). Je kunt zorgen dat je onderhoud en bandenspanning goed op orde
hebt. Je kunt kantoorpersoneel verleiden om met de fiets of het OV te komen. Je
kunt inzetten op flexwerken en telefonisch vergaderen.
Je kunt natuurlijk opschrijven in het personeelsbeleid dat
mensen alleen nog A-label auto`s mogen leasen. Of dat mensen die in een straal
van 15 kilometer van het werk wonen recht hebben op een elektrische fiets – of
elektrische fietsen voor een specifiek project inzetten.
Je kunt een cursus zuinig rijden organiseren, een workshop
doen om mensen zelf met groene ideeën te laten komen of het goede voorbeeld
geven als directie door met de trein naar de beurs te gaan. Je kunt zelfs met
leveranciers en klanten in gesprek over hoe je samen brandstof kunt besparen, CO2
uitstoot kunt verminderen en schonere voertuigen in kunt gaan zetten. Ja, je
kunt een heleboel, maar doe je ook iets?
Wat er vervolgens in
de praktijk gebeurd
Wat ik veel om me heen zie gebeuren is dat het of A) allemaal
te veel is en mensen daardoor maar helemaal niet beginnen, of dat er B) maar
gewoon lukraak wat gekozen wordt met de gedachte: iets doen is beter dan niets
doen. Met dat laatste ben ik het eens, maar ik zie het dan vaak fout gaan op de
lange termijn: er werd `iets` gedaan. Iets leidde tot niets, want men wist niet
wat het doel was, dus doet men maar niks meer.
Hoe het ook zou kunnen
Waarom men echter iets doet, wordt vaak vergeten. Ergens is
er een keer wat geroepen, maar vooral welke doelstelling men heeft.
Bijvoorbeeld: wij willen in 2025 CO2 neutraal zijn. Klinkt heel
mooi, toch? Maar als je niet weet waarom dit is, dan heb je er maar beperkt wat
aan. Is het omdat klanten er om vragen? Omdat er in de markt zoveel over
gepraat wordt? Omdat er bepaalde certificering mee te halen valt die nodig is
voor een project? Omdat het bedrijf maatschappelijk verantwoord ondernemen
voorstaat? Kortom: daar begint het mee, je afvragen waarom moeten we iets doen
en dan: welk doel willen we behalen?
Daarna kun je de tactieken die het beste bij dat doel passen,
uitkiezen. Hiermee kun je een plan maken dat je kunt implementeren.
Rest de vraag: is dit
nou wel of niet belangrijk?
Ja, in mijn optiek wel. Ik zie steeds meer klanten er om
vragen. Ik zie steeds meer een tendens naar duurzame oplossingen die
geleverd worden door bedrijven die ook in hun bedrijfsvoering in dat opzicht
goed bezig zijn. De gemeente
Rotterdam wil 20 GWh aan zonnestroom opwekken. Ik zie een toekomst waarin
bedrijven die hier structureel en verstandig op in zetten, beter rendement
behalen dan bedrijven die het er maar een beetje bij doen of zelfs helemaal
niets doen.
Daarom wil ik jullie als installatieprofs hier in de komende
artikelen meer handvaten voor geven. Hoe doe je dat nou, welke keuzes heb je,
wat is er op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden?