Grünbeck noemt zichzelf op de website `de Water Weters`. We vragen Nick Liebrand, directeur van Grünbeck Waterbehandeling B.V. naar de don`ts in waterbehandeling. Dat blijkt nog niet zo gemakkelijk. Liebrand: “De don`ts in waterbehandeling zijn enorm afhankelijk van de toepassingen en de markten. Wat in de ene situatie een absolute don`t is, hoeft elders helemaal niet zo te zijn en andersom. En op de ene plek in Nederland is het water hard en ergens anders zacht en dat vraagt om een andere behandeling. Er is niet zomaar een algemeen antwoord te geven.”
Duurzame waterbehandeling
Grünbeck heeft veel ervaring met duurzame waterbehandeling. Het bedrijf plant, construeert, bouwt en onderhoudt waterbehandelingsinstallaties voor diverse branches. Ze houden zich daarbij bezig met proceswaterbehandeling, koelwaterbehandeling, demiwaterbehandeling, cv-waterbehandeling, ketelwaterbehandeling, filtering, dosering en waterontharding. Optimale waterkwaliteit is belangrijk, maar ook milieuvriendelijkheid, energiebesparing, duurzaamheid, het terugdringen van het broeikaseffect en het verminderen van de inzet van chemische producten. Liebrand: “Dat geldt voor alle markten waarop wij ons begeven, zoals: industrie, utiliteiten en particulieren.”
Don`t: gewoon kraanwater in cv-systemen
Het vakgebied waterbehandeling is enorm groot en algemene don`ts zijn lastig te bepalen. Maar Liebrand kan toch wel een don`t te noemen die met name voor w-installateurs geldt. “Ik weet dat het gros van de cv-monteurs de installatie bijvult met gewoon kraanwater. Dat is héél slecht, want dat water bevat zouten en kalk die het – gesloten – cv-systeem vervuilen. Kalk gaat op plekken zitten waar het lekker warm is en dat is de warmtewisselaar. Kalk zet zich vast en vormt een laagje aanslag, waarbij een millimeter kalkaanslag gelijk staat aan 10% warmteverlies. Daarbij komt dat soda-splitsing de PH-waarde van het water verhoogt waardoor de metalen het systeem aantasten. En als het systeem ergens even open gaat om de boel bij te vullen, komt er zuurstof bij die een verbinding aangaat met bepaalde bestanddelen van het kraanwater. Dat veroorzaakt corrosie. Klepjes gaan dichtzitten, meet- en regelapparatuur vallen uit en uiteindelijk vreet het kraanwater het cv-systeem van binnenuit dus helemaal kapot. Kraanwater is daarom een echte don`t! Er zou alleen maar gedemineraliseerd water (demiwater) mogen worden gebruikt in cv-systemen. Gelukkig realiseren steeds meer installateurs zich dat. Maar ja: leidingwater is `gratis` en altijd voorhanden. Bovendien verdient een installateur nu nog aan een systeem dat kapot is. Het is maar vanaf welke kant je het bekijkt. Ik denk dat energieprestatiecontracten hier een positief effect gaan hebben. Als een installateur verantwoordelijk is voor het onderhoud op de lange duur, dan wordt er beter voor de systemen gezorgd. En dus gaat men dan demiwater gebruiken. Het ISSO is aan het onderzoeken of er een norm voor kan worden vastgesteld en die gaat er vast komen.”
Don`t: alleen onthard water in stoomketels
Een andere don`t die Liebrand noemt, is het gebruik van water in stoomketels dat alleen onthard is. “In Nederland staan naar schatting zo`n 10.000 stoomketels opgesteld. Voornamelijk in de drank- en voedingsmiddelenindustrie worden stoomketels ingezet voor het voorbereiden van proceswater, dat gebruikt wordt tijdens de productie. Het water in die ketels wordt in het algemeen alleen onthard, dat wil zeggen dat calcium en magnesium eruit worden gefilterd om ketelsteen te voorkomen. Het nadeel van alleen ontharden is dat de zouten in het water er voor het grootste deel in blijven zitten, de grote boosdoener bij corrosieschade. Terloops hopen die zouten zich op in de stoomketel en moeten dus worden afgevoerd. Regelmatig wordt dus een bepaald percentage van het water gespuid en vervangen. Door het water te ontharden én te ontzouten (als het nog koud is) is spuien nauwelijks nog nodig. Daardoor bespaar je enorm veel energie en wordt er veel efficiënter gewerkt. De stoom is ook nog eens van een veel betere kwaliteit. Gebruik dus water dat onthard én ontzout is!”
Op de foto: een mobiele deelstroomfilter. Dit is een nieuwe installatie die de installateur gemakkelijk overal mee naar toe kan nemen en waarmee hij eenvoudig het water voor het cv-systeem kan ontharden én ontzouten.